Sunday, February 25, 2018

DEFINISI FITNAH SIBER


Pada zaman moden era teknologi dan globalisasi ini, “Fitnah Siber” berlaku dan tersebar dalam pelbagai saluran media massa dan elektronik,bahkan ianya semakin berleluasa melalui laman-laman sosial seperti facebook dan twitter. Fitnah yang dicetuskan tersebar dengan cepat, meluas dan mudah tanpa sebarang sekatan yang akhirnya mencetuskan huru-hara dan ketidakstabilan dalam masyarakat.

Jenayah fitnah merupakan satu jenayah yang berlaku sama ada di alam nyata mahupun di alam siber. Tambahan lagi dengan adanya kemudahan laman rangkaian media sosial yang membolehkan seseorang berinteraksi dan bertukar pendapat malah memberikan informasi atau dokumen dengan hanya menekan dihujung jari. Dengan adanya medium perinteraksian seperti media sosial seperti ini, tidak mustahil seseorang boleh menyatakan kepada seseorang yang lain sesuatu yang tidak benar atau sebagainya dan seterusnya menjadi satu fitnah. Sifat fitnah sering dilakukan di alam nyata ataupun melalui laman sosial adalah sama sahaja dan kesannya juga adalah sama.


Budaya menyebarkan fitnah melalui alam siber seperti facebook, twitter, blog dan sebagainya telah menjadi satu kebiasaan dan semakin popular dalam kalangan masyarakat kita hari ini. Malah ianya turut menjadi satu kewajipan bagi sesetengah individu yang suka menyebarkan berita palsu dan panas. Tanpa disedari, masalah ini telah memberi kesan yang negatif dalam kalangan masyarakat dan mendatangkan keburukan kepada pelbagai pihak. Ramai pembaca yang kebanyakkan daripada mereka mengamalkan konsep setiap apa yang disiarkan dianggap betul dan tepat. Hal ini amatlah bahaya kerana mereka mempercayainya seratus peratus tanpa menyelidiknya terlebih dahulu.

No comments:

Post a Comment